Montering av kofte

Mange har lyst til å strikke en kofte, men gruer seg for å montere den.. Jeg skjønner det, for når en for første gang en klipper opp noe som en har brukt lang tid på å strikke, så er en redd for at en gjør noe feil.. Men er en nøye, så går det bra.

Her skal jeg forsøke å vise dere på Stølkofta, steg for steg, hvordan jeg monterte...

1. Damp koften, slik at belegget/ klippemaskene er lett synlige. Om garnet ikke kan dampes, så la den ligge mellom våte håndkle en stund, så den blir flatt..

2. Sy rettsøm opp og ned på belegget. Sy gjerne to-tre sømmer på hver side, slik at maskene fester seg godt sammen i sømmen.

3. Klipp opp mellom de rette sømmene, og sy sikksakk opp og ned mange ganger, slik at trådene ikke rekkes opp. Syr en med tett sikksakk, kan det lett bli "bulkete", men det kan dampes ned... syr en med litt store "sikker", så syr en bare noen ekstra ganger.

4. Plukk opp masker med en heklenål langs kanten. Jeg strikker alltid første og siste maske på belegget vrang, så har de de å plukke opp i...

5. Jeg bruker å sy i belegg til sårkantene/klippekantene. En kan også plukke opp nye masker og strikke ett belegg.. Her har jeg valgt ett bånd, og det båndet som jeg absolutt ville ha var for smalt, så da måtte jeg sy to i sammen..

6. Sy dette over sårmaskene for hånd, men sytråd. Det blir finest om en bruker sytråd i stedet for garn.. Damp gjerne ned sikksakk kanten om den blir "klumpete", før en syr på båndet..

7. Når dette er gjort på begge sider, så sys det i knapper... Damp plagget på ny (om garnet tillater), og så er kofta klar ;)

Lyst på flere tips og råd etter hvert? Følg bonningen på FB :)

Ønsker du mønster til denne, gå inn på https://www.strikkoteket.no/min-butikk/httpbonningen-blogg-no/

Besøk gjerne BONNNGEN på FB  https://www.facebook.com/bonningen/

4 kommentarer

sisselgu

30.08.2017 kl.13:44

Flott håndverk ha en fin dag og kos deg .

Les gjerne mitt innlegg i dag . Jeg klarte det .

Fra Sissel
sisselgu: Takk :)

27.09.2017 kl.15:22

Takk for bilder/tekst for montering. Det så enkelt ut slik du viser det her☺. Jeg har kun prøvd en gang, men er ikke venn med symaskinen, så pleier å strikke mønster på vrangen og frem og tilbake for å slippe unna maskin og saks🤤
Anonym: Strikker du frem og tilbake med mønster, så er jo klippeproblemet løst ;) Har gjort det selv også innimellom.. Er garnet tynt, så kan det være like fint :) Ha en fin dag, håper du og maskina blir venner igjen ;) :)

Skriv en ny kommentar

BONNINGEN - NØKKELEN TIL AVKOBLING

BONNINGEN - NØKKELEN TIL AVKOBLING

48, Vegårshei

Bonningen er ett lokalt uttrykk for strikketøy i kommunen hvor jeg kommer fra. Min mor lærte meg strikkekunsten da jeg var 7 år. Hun visste hvilken nytte og glede det ville gi meg i livet.. Jeg lærte strikkekunsten videre til min datter, så gleden går i arv. Med denne bloggen ønsker jeg å inspirere andre til å finne nøkkelen til avkobling - gjennom bonningen. Følg også BONNINGEN på FB